Blog 1:de eerste week

20 maart 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensjes in het koude Nederland!

Bij deze mijn eerste blog over het leven in Zuid-Afrika! Ik zal ook meer op facebook gaan zetten zodat jullie dat ook kunnen volgen 😊

Nou, de eerste week zit erop. Ik reis samen met Lieke. Zij doet ook haar afstudeeronderzoek bij CHOSA (Children for South Africa).
We hebben de eerste week vakantie gehad dus dat was fijn om rustig op te starten. Ik heb de eerste paar dagen erge last van het warme weer gehad. Ik was veel misselijk, was constant moe en sliep meestal tussen 3 en 5. Na een paar dagen is dit gelukkig verdwenen alhoewel er veel studenten zijn met de buikgriep op het moment heb ik nu nergens last van.
Ik woon samen in een huis met 8 personen. Op dit moment zijn er 5 Nederlanders, 1 Duitser en 1 Fransoos en 1 Française. Ik heb nooit in een studentenhuis gewoond en ook dit was even wennen. Ik vind dat er een gezellig sfeer hangt in het huis en iedereen wordt uitgenodigd door iedereen om samen activiteiten te ondernemen. Ook koken we vaak samen (Hiermee bedoel ik dat de 3 keer dat ik thuis gegeten heb we samen gekookt hebben).
We wonen in een drukke straat en er liggen hier veel winkeltjes, restaurants en cafés in de straat. Dit is apart als je van een dorpje komt, maar kan er wel aan wennen haha. Ik wil ook even melden dat Lieke de eerste kakkerlak gedood heeft. Ik ben een held op sokken en bleef zo ver mogelijk uit de buurt haha.

Het watertekort:
Er was sprake van Day Zero in april. Dit zou betekenen dat er geen water meer door de kranen zou komen door het water tekort in de Westkaap. Deze datum blijft verschuiven en is nu al verplaatst naar juli, dus dit betekent normaal gezien dat we gewoon water blijven houden. We leven hier onder het motto: 'If it's yellow, let it mellow, If it's brown, flush it down'. Dit betekent dus niet doortrekken. We douchen in een grote wasmand om het water op te vangen en hiervan worden de planten mee verzorgd of gebruikt we als we een grote boodschap willen doorspoelen. Dit gaat super goed en is ook totaal niet raar omdat iedereen het moet doen.

We zijn als eerste naar Clifton Beach geweest. Wit strand, blauwe zee. We konden de visjes zien als we in het water stonden. Het water was wel ijskoud, maar zoals jullie vast wel weten is het hier super warm dus dat maakt niet veel uit.

V&A Waterfront is een rijkere buurt waar veel bedrijven zitten. Het is ook super toeristisch. Veel blanke mensen en activiteiten zoals varen, sharkdiven, helikoptervluchten etc. Ook dit is heel leuk om mee te krijgen, want er hangt een leuke sfeer, veel muziek en veel mensen.

Muizenberg is een ander strand waar we geweest zijn. Dit is een surferstrand. Ik wilde graag surfen, maar toen ik de golven zag dacht ik, oh ja dat komt wel. Heftige golven en erg hoog. Ik heb nog nooit op een surfboard gestaan en met mijn lompigheid ga ik eerst een paar lessen nemen! Hier zijn Lieke en ik geweest met 2 huisgenootjes. We lagen op het strand en de vloed kwam op. Maar we dachten oh ja we hebben wel in de gaten wanneer we verder het strand op moeten schuiven. Totdat er een hoge golf kwam en we letterlijk wegspoelde. Alles nat, achter slippers aanrennen en lachende mensen om je heen is ook leuk toch?

In het weekend zijn we naar Cape of good Hope, Cape point en Boulders Beach geweest. Boulders Beach is het strand in Kaapstad waar overal pinguïns rennen en lopen. Heel leuk om te zien.

Kaap de Goede Hoop kon natuurlijk niet ontbreken. Iedereen is naar boven gelopen, maar ik heb samen met een andere jongen een kleine detour gemaakt. We zijn langs de rots geklommen om te zien waar we uitkwamen. Het was erg hoog en best wel spannend, we kwamen een kleine slang tegen onderweg, maar waar we uitkwamen was prachtig. In plaats van alles van bovenaf te bekijken, keken we tegen de rotsen op.

Ik kan dus zeggen dat ik echt op het meest Zuid westelijke puntje van Afrika geweest ben 😊

Het landschap is prachtig hier en iedere 10 minuutjes is het anders. Een andere wijk, een andere klasse, een andere berg, erg leuk om te zien!

Klinkt allemaal niet zo slecht he?

Maandag en dinsdag begonnen we met stage. CHOSA is een organisatie die investeert in lokale projecten in de Townships (krottenwijken).

Khayelitsha is de wijk waar wij ons onderzoek gaan doen en hier wonen meer dan 4 miljoen mensen. We zijn langs 5 projecten geweest op maandag. Het is een hele ervaring om door de Townships te rijden. Mensen staren je aan of zwaaien naar de auto omdat ze niet gewend zijn aan blanke mensen in de Township. Als je niks te zoeken hebt in een Township ga je ook niet.
Ook binnen de Townships zijn er verschillende gradaties. Er zijn 'shacks' dit zijn de golfplaten hutjes, er zijn ook stenen huisjes en alles ertussenin. Ik zou graag willen beschrijven wat het gevoel is dat je krijgt als je al die mensen ziet en de omgeving waar ze in wonen, maar dit is onbeschrijfelijk. Het is indrukwekkend, angstaanjagend, maar tegelijk ook mooi om te zien. Want ondanks de leefomstandigheden is het een hechte gemeenschap.

We hebben 2 crèches bezocht, 2 weeshuizen en een project waar vrouwen zelf tassen, T-shirts en andere spullen maken en verkopen. We hebben deze dag zoveel informatie gekregen, nieuwe mensen ontmoet en gezien van Khayelitsha dat we bek af waren na deze dag. Op dinsdag zijn we naar een school geweest voor meisjes en hebben we meegedaan met de gymles. Deze groep meiden was tussen de 2 en 6 jaar. Het verschil in leeftijd is duidelijk te merken en moeilijk om 1 les te geven aan deze verschillende meiden.

Het was een leuke les. De meiden waren in het begin erg verlegen en staarde me vooral aan. Door gek te doen en mee te doen had ik binnen no time 4 kinderen voor me staan die allemaal een hand wilde geven. Dit was even raar, want ik wist zo snel niet wat ik moest doen. Dus heb ik ze een beetje gewisseld en was het goed. Wel heel leuk. Toen 1 van de kinderen door kreeg dat ik een tattoo heb op mijn pols had, was ze deze aan het bestuderen. Ze heeft er zelfs aan gelikt om te kijken of die weg zou gaan. Ik heb mijn lach echt in moeten houden.

Lieke en ik gaan binnen deze school en 1 van de weeshuizen onze scriptie schrijven. We hebben er super veel zin in. We hebben nu ook ons eigen autootje dat toch wel handig is hier.

Het leven is goed, het leven is mooi. Ik ben zo blij met deze beslissing en natuurlijk mis ik iedereen in Nederland, maar dat bokst niet op tegen de ervaringen en indrukken die ik hier binnen een week al gehad heb.

Veel liefs vanuit Kaapstad!

1. Anita Heckers:
    20 maart 2018
    Nou Roos eindelijk kunnen we wat meer lezen ,jullie hebben al heel wat gezien in de eerste weken,fijn dat het zo goed met je gaat.