Tweede reisblog 20-02 t/m 20-03

20 maart 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Welkom allemaal bij mijn tweede blog. Het heeft even geduurd voordat ik deze blog klaar heb, geloof het of niet, de tijd gaat razend snel!

Ik hou niet bij wat ik op welke dag doe en het is best lastig om me te herinneren wat ik vorige week gedaan heb omdat we erg veel doen en ondernemen. Ook is me opgevallen dat ik niet vaak foto’s maak. Dit ga ik trainen, dus niet getreurd (de foto's die jullie in de albums zien zijn vooral door Lieke gemaakt)😊

Stage:

Hoe gaat het nou in de township Khayelitsha en met de scriptie? Nou, het is flink aanpoten geblazen. 3 dagen vrijwilligerswerk doen, een scriptie schrijven en capita selecta volgen (een andere trainingslijn van 2x 5 weken die we moeten halen voor school) is veel. We zijn daarom ook vaak te vinden in That Place. Dit is een internetcafe. Als we een hele dag thuis gezeten hebben om aan onze scriptie te werken, is het fijn dat we daarnaartoe kunnen. Ook als de WI-FI een week eruit ligt (ja, echt waar gebeurd) moeten we creatief zijn. Een ander aspect dat iets minder is, is dat ik enorm veel heb moeten veranderen aan mijn scriptie. Dit heeft de nodige stres opgeleverd, maar mede dankzij contact met mijn afstudeercoach en Lieke, heb ik meer structuur aan kunnen brengen en lever ik het eerste deel komende week in. Als ik een GO krijg, kan ik aan de volgende stap beginnen (even mee duimen dus). Ik heb enorm veel aan Lieke en vind het fijn dat ze me zo goed helpt als ik vast loop. Ik moet zeggen dat ik het niet bijzonder vervelend vind om aan mijn scriptie te werken, maar soms zit ik 4 uur na te denken over 1 stuk en dan heb ik niet echt het gevoel dat ik veel opgeschoten ben… onderdeel van het leerproces zullen we maar zeggen!

Ik geniet enorm veel van het vrijwilligerswerk. De projecten die we gekozen hebben zijn Molo, Abaphumeleli en Thope Foundation.

Molo is een kleuterschool, waar nu ongeveer 25 meiden op school zitten tussen de 2-6 jaar. Deze kinderen spreken vooral isiXhosa. Dit was even wennen. isiXhosa is een taal waarbij je klikgeluiden maakt met je tong. Ingewikkeld uit te leggen op papier. We snappen er helemaal niks van en dat is best lastig omdat de kinderen een heleboel te vertellen hebben. De eerste paar keer zijn we samen met Adele (director CHOSA) geweest, waardoor de kinderen denken dat we allemaal Adele heten. Dit is best hilarisch. De kinderen houden van knuffelen en zijn erg geïnteresseerd in ons. Ze luisteren niet, testen de grenzen heel erg, maar ze verstaan dan ook amper Engels. Soms als ik een erg boze blik geef snappen ze het wel en houden ze ook op. Toch zijn het schatjes en ik ga met veel plezier naar Molo!

Thope Foundation is een naschoolse opvang. De klas die wij hebben zijn rond de 11-12 jaar. We zijn hier nog niet heel vaak geweest, dus ik kan er ook vrij weinig over vertellen. Wat me wel is opgevallen is dat de meiden groot dromen. Ze willen allemaal dokter, astronaut of wetenschapper worden. Als ik dat allemaal aanhoor, vraag ik me af hoe deze kinderen over 20 jaar leven. Wat hebben zij waar kunnen maken van hun dromen? Over dit project horen jullie later meer.

En last but not least, Abaphumeleli. Dit is ronduit mijn favoriet. Dit is een weeshuis in Khayelitsha waar op dit moment rond de 35 kinderen leven tussen de 2 en 18 jaar. Dit weeshuis is begonnen door lokale vrouwen die wezen in hun eigen huis opvingen. Ondertussen zijn ze enorm uitgegroeid. Ik denk dat dit project ook het dichtste bij de armoede in de buurt zit. De slaapvertrekken zijn klein en vaak leven de kinderen met 5 in 1 kamer. Veel van de gebouwen zien er enorm oud uit en het vergt enorm veel creativiteit om activiteiten uit te voeren omdat er nou eenmaal weinig middelen zijn.

Door omstandigheden zijn we hier vandaag pas voor de eerste keer geweest zonder begeleiding vanuit CHOSA. De meeste kinderen gingen naar de film, maar we bleven achter met een aantal kinderen. Het was de bedoeling dat we een activiteit met ze gingen doen. Hier stonden we dan in een soort container met oude schoolbanken, 10 kinderen en geen idee wat we moesten doen. We hebben lege vellen papier gepakt en besloten om de nummers 1 tot en met 10 te oefenen. Zowel de nummers als voluit geschreven. Het is enorm interessant om te zien hoe leergierig deze kinderen zijn, ongeacht de leeftijd. Dit was ik echt niet op die leeftijd, maar wij hoeven ons ook geen zorgen te maken over onze educatie… We hebben ook touwtje gesprongen met een aantal. Ik weet nog niet precies waarom ik dit project het leukste vind, maar het trekt me gewoon erg en ik heb ook het gevoel dat ze ons hier het meeste nodig hebben.

Lieke en ik zijn ook een dag naar de universiteit van Stellenbosch geweest om hier een hoorcollege te volgen van een professor Social Work. Het was erg apart om te zien. Het was een college voor eerste jaars, maar wel heel leuk om te zien hoe het in zijn werk gaat en we werden door de professor erg vrolijk ontvangen. Het is een grote school en hierna hebben we nog een rondleiding gekregen. Erg leuk om te zien allemaal.

Wat heb ik in mijn vrije tijd gedaan..

Ik moet goed nadenken, want er is natuurlijk redelijk wat tijd overheen gegaan…

We zijn naar Signal Hill geweest, dit is een soort heuvel waar je mooi de zonsondergang kan bekijken. We hadden pizza en natuurlijk wijn meegenomen. Erg leuk en mooi.

Ik heb mijn haren ingevlochten, dat is de meeste van jullie niet ontgaan denk ik. Ik heb heel veel leuke reacties gekregen, ook van vreemde mensen! Super leuk. Ik stapte een dag uit de auto toen we bij het weeshuis waren en er liep een man achter me met 2 kinderen en hij zei: Hé Whitie, looking good with your braids no? Ik kon er de lol wel van inzien.

We zijn naar Kirstenbosch botanical gardens geweest. Zij houden hier 1x in de zoveel tijd een film avond buiten en we hadden besloten om met iedereen die in het huis te gaan (8 personen). Aangezien we in Afrika zijn hebben we natuurlijk de Lion King gekeken! Erg leuk, er zijn speciale stoelen zodat je niet op het gras hoeft te zitten en een steun de rug hebt. Dit ga ik zeker overdoen.

Er was ook een volle maan in begon maart. We zijn naar Lions head geklommen om de zonsondergang te zien en de opkomst van de maan. Ik ben niet helemaal naar boven geklommen want het was te heftig voor mijn knieën, maar ik was hoog genoeg voor mooie foto’s.

Zoals sommige van jullie weten was mijn nichtje ook in Cape Town. Het was gezellig, drankjes gedaan en heb haar huisgenoten ontmoet. Het was erg leuk om elkaar te ontmoeten in Kaapstad.

Ik ben naar naar een festival geweest dat ‘’We love summer’’ heette. Het was erg gezellig, overal zag je hartjes en zoals de meeste van jullie wel weten zijn dit soort dingen helemaal mijn ding. Ik heb hier ook vodka gehad met glitter. Kortom een hele mooie dag!

Op zondag hebben ik de eerste wijntasting gedaan van vele die gaan volgen! Erg gezellig, lekkere wijn en heerlijke hapjes. Ideaal om te doen op een zondag en helemaal niet duur!

De eerste donderdag van de maand is hier First Thursday. Dit is een heel gebeuren, want je kan overal galerijen bezoeken en leuk op stap. Er interessant om te zien.

Afgelopen weekend zijn Lieke, Simon(Duitse student) en Elodie (Franse overbuurvrouw/studente) op safari geweest naar Inverdoorn. Dit was een ongelooflijke ervaring! Het was een soort minivakantie (nee ik wil niemand jaloers maken hoor). We hebben de big five gezien en nog veel meer, neus maar een keer door de foto's!

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen in Nederland en laat me weten wat jullie van de blog vonden!

1. Betty Maessen:
    20 maart 2018
    Fantastisch schat dat je zoveel ervaringen opdoet. Geniet maar lekker verder. Liefs Mama
  2. Inge:
    20 maart 2018
    Boh, Roos.....zo gaaf!!!!! Met plezier je blog gelezen. Dikke x en pas goed op jezelf